Cashflow problemen vaak veroorzaakt door klanten

Cashflow problemen vaak veroorzaakt door klanten

Jouw bedrijf kan een goede omzet draaien, maar zonder voldoende liquide middelen het nog steeds leiden tot problemen. Er zijn een aantal manieren om jouw cashflow verbeteren.

Uitgaande bedragen

Je kan de betalingstermijn voor inkomende facturen proberen te verlengen bij je leveranciers. Als je een goede relatie met je leveranciers heeft, kan je onderhandelen over langere betalingstermijnen. Maar hou je wel altijd aan de betalingstermijnen. Te laat betalen zorgt voor een vertroebelde relatie. Gebruik steeds de volledige betalingstermijn om je cashflow te verbeteren. Dit is een van de snelste manieren om de netto cashflow te verbeteren.

Inkomende bedragen

Als je meer liquide middelen nodig heeft, kan je inkomende bedragen trachten vergroten of versnellen. Eén manier om dit te doen, is door de verkoop van activa.

Een alternatief kan zijn om een krediet te bekomen om uw financiële zekerheid te waarborgen.

Op de langere termijn is de sleutel tot een verbeterde cashflow een verbetering van jouw Days Sales Outstanding. De DSO is de gemiddelde tijd tussen de factuurdatum en de betaling.

Je facturen, herinneringen en aanmaningen tijdig versturen en niet uitstellen tot morgen. Na het verstrijken van een betalingstermijn direct telefonisch contact opnemen is heel effectief. Echter, door de drukte van de dag vergeten veel ondernemers om deze procedures strikt na te leven. Misschien is een minder aangenaam telefoontje wel het snelst slachtoffer van uitstelgedrag? Wie herkent dit niet?
Het gevolg is dat betalingen te laat binnen komen en dit heeft een negatieve invloed op uw werkkapitaal.
Het komt tegenwoordig steeds vaker voor dat uw “beste” klanten steeds slechter betalen. Hoe dient u hier mee om te gaan? Wat zijn de stappen die je als schuldeiser dient te ondernemen?
Een goed voortraject kan er voor zorgen dat je al snel een veranderd betaalgedrag bij klanten opmerkt. Door snel in te spelen op deze veranderingen staat u vaak vooraan in de rij van de schuldeisers en heb je meer kans om jouw geld nog vast te krijgen. Als klanten er zich van bewust zijn dat jij steeds stipt je facturen opvolgt, is de kans ook groot dat je klantenrelatie blijft bestaan.

Kortom:

Goed debiteurenbeleid betekent een optimale cashflow voor uw onderneming én een aanzienlijke vermindering van het risico dat u uw vorderingen niet geïncasseerd krijgt.
Voor meer tips, of advies op de maat van jouw bedrijf, contacteer ons!

Wij komen graag vrijblijvend eens langs.

 

Wanneer jij een gezonde cashflow wil behouden in jouw bedrijf is het prioriteit om zelf zeer stipt te zijn in jouw administratie.